Nové trendy a zajímavosti ze světa vzdělávání
Vyberte klíčová slova, podle kterých chcete vyfiltrovat články
Archiv Newsletteru
Inovativní využití mobilních technologií

10. 06. 2012
Autor vymezuje 10 oblastí, kde se projeví další inovativní využití mobilních technologií: 1. celoživotní učení, 2. přeskakování vzdělávacích úseků (zejména formálního vzděl.), 3. nárůst učících se a vzdělavatelů ze starší generace celoživotně se učících, 4. rušení vymezení rolí podle pohlaví, 5. vznik nové „softwarové“ gramotnosti, 6. prodloužení dosahu vzdělávacích aktivit, 7. učitelé a žáci si vyměňují role, 8. součinnost s mobilním bankovnictvíma zdravotní péčí, 9. nové příležitosti pro tradiční vzdělávací instituce, 10. vytváření individualizovaného učení na míru.
Digitální hry

10. 06. 2012
Jaký software mohou využít učitelé matematiky, když chtějí zapojit do výuky digitální hry – žáci mají za úkol vytvořit jednoduchou hru a prokázat tím ovládnutí učiva.
Projektového vyučování

10. 06. 2012
Popis jednotlivých kroků v plánování a uskutečňování projektového vyučování na SŠ v projektu zaměřeném na angličtinu a světové dějiny.
Učení kreativity

10. 06. 2012
Učitelé mají většinou zažity postupy pro výuku zahrnující nižší stupně Bloomovy taxonomie: zapamatování, porozumění, aplikaci a analýzu, ale pro učení kreativity jsou třeba úplně jiné přístupy.
Neúspěch

10. 06. 2012
Neúspěch je cenný pro pochopení toho, že musíme vynaložit větší úsilí, chceme-li uspět.
Motivací studentů

10. 06. 2012
Zpráva amerického Center on Education Policy se zabývá motivací studentů a tím, jak ji mohou ovlivnit školy.
Výdrž, vlídnost, morální uvažování

10. 06. 2012
Až donedávna rodiče vždy kladli důraz na akademickou stránku vzdělávání, v poslední době se však stále větší pozornost věnuje cílům jako je výdrž, vlídnost, morální uvažování, ovládání.
Posouzení kvality SŠ

10. 06. 2012
Průzkum mezi čtenáři eSchool News zjišťoval, co je podle nich důležité pro posouzení kvality SŠ.
Testů SAT

10. 06. 2012
Řada VŠ v USA přestává vyžadovat složení testů SAT pro účely přijetí, podle nich nepostihují dobře předpoklady studentů k úspěšnému studiu.
Výběr ze zpráv, novinek, zajímavostí ve vzdělávání z anglicky psaných zdrojů k datu 25.5.2012

30. 05. 2012
Smíšené (blended) hybridní vyučování

30. 05. 2012
Smíšené (blended) hybridní vyučování je efektivní a má výsledky, ale kritici poukazují i na jeho nedostatky.
Digitální hry

30. 05. 2012
Digitální hry a prvky digitálních her se stávají stále běžnější součástí života.
Mobilní zařízení

30. 05. 2012
Podle zprávy projektu Speak Up 2011 více než polovina středoškoláků (55%) používá pro přístup na internet mobilní zařízení, stejně jako 45% žáků 2. stupně.
Kompetenci v oboru

30. 05. 2012
Kompetenci v oboru je třeba posuzovat na škále od nováčka, přes kompetentního, zkušeného až po mistra a odborníka, každé stádium vyžaduje jiné učební strategie a postupy: jsou zde rozlišeny potřeby, míra formálního nebo neformálního učení, potřebná struktura a různý přístup od smíšené výuky až po kolaborativní práci.
Introvertní žáky

30. 05. 2012
Současný způsob práce ve třídě nepodporuje introvertní žáky, učitelé si o nich myslí, že jsou hloupější, a věnují jim méně pozornosti a pomoci.
Vzdělávacích laboratoří

30. 05. 2012
Autor uvádí svou představu o založení vzdělávacích laboratoří, kde si učitelé budou moci s opravdovými žáky vyzkoušet nové postupy a nápady po dobu 6 týdnů, když se nápad osvědčí, bude se propagovat, budou se jezdit dívat ostatní učitelé, pro děti to bude příležitost zkusit něco nového.
Zrušení zkoušek GCSE

30. 05. 2012
Confederation of British Industry (CBI) požaduje zrušení zkoušek GCSE, protože nutí školy připravovat žáky na testy, brání učitelům svobodně učit a předávat inspirativní zkušenosti žákům.
Ontarijské školství

30. 05. 2012
Ontarijské školství je jedním z nejrychleji se zlepšujících vzdělávacích systémů, který má jedny z nejlepších výsledků na světě.
Srovnání výsledků testů žáků středních škol v letech 2005-2011

22. 05. 2012
Vybraná zjištění z dlouhodobého testování žáků prvních a posledních ročníků středních škol.
Výběr ze zpráv, novinek, zajímavostí ve vzdělávání z anglicky psaných zdrojů k datu 18.5.2012

21. 05. 2012
Používání digitálních her ve výuce

21. 05. 2012
Průzkum mezi americkými učiteli o používání digitálních her ve výuce zjistil, že 60% učitelů si myslí, že hry podporují spolupráci a soustředění žáků na úkol, většina učitelů viděla ve využití her přínos pro slabší žáky.
Nabídku informací na internetu

21. 05. 2012
Žáci mají neomezenou a stále se rozšiřující nabídku informací na internetu, ale neumějí v ní hledat, v tom jim musí pomoci škola, knihovny.
Společnou prací několika autorů

21. 05. 2012
S použitím programu Google Docs lze společnou prací několika autorů vytvořit dokument, je třeba dodržovat následující zásady: uvědomit si, v jakém médiu pracujeme, být připraveni na chaos, pečlivě vybrat partnery pro psaní, naplánovat postup, vyměňovat si role, nestydět se, využívat možnost diskuse, vpisovat komentáře a připomínky, stanovit si čas dokončení, sdílet výsledek.
Standardizované testy

21. 05. 2012
Kdyby standardizované testy nebyly používány jako testy rozhodné (high stake), jak by to mohlo ovlivnit školy: učitelé by získali všechen čas, který věnují přípravě na testy, na běžnou výuku, učitelé by nemohli přijít o práci .
Multitasking

21. 05. 2012
Výzkum ukazuje, že mladí lidé, kteří pracují s několika médii nebo na několika úkolech najednou (multitasking), dosahují horších studijních výsledků, nesoustředí se na jednu věc do hloubky.
Pozitivní hodnocení

21. 05. 2012
Pozitivní hodnocení žáka se soustředí na jeho silné stránky, učitel mu je pomůže identifikovat, hodnocení posiluje žákovu motivaci.
Letního učebního programu

21. 05. 2012
Výzkum amerického psychologa O´Keefe ukázal, že žáci, kteří se učastní letního učebního programu Duke univerzity, si uchovávají motivaci i v průběhu následujícího školního roku.
Převrácení Bloomovy taxonomie

21. 05. 2012
Návrh na převrácení Bloomovy taxonomie vzhůru nohama vychází z práce ve třídě: začínat od tvoření, tedy praktické aktivity, a dobrat se k porozumění: autorka na konkrétních příkladech ukazuje, jak tento postup funguje v hodinách mediálních studií, chemie a angličtiny.
Výchovu globálního občanství

21. 05. 2012
V aktuálním čísle časopisu Stride, který se zaměřuje na výchovu globálního občanství, je na str. 12-13 popisován projekt, který je v současné době pilotován v základních školách v Glasgow.
Inovační myšlení

13. 05. 2012
Inovační myšlení u studentů lze vypěstovat, je třeba vytvořit ve výuce předpoklady pro jeho rozvíjení: sledovat vývoj technologií v oboru (např. digitální učebnice).
Společné standardy pro výuku

13. 05. 2012
V USA byly tento týden zveřejněny nové společné standardy pro výuku přírodních věd a jsou otevřeny k připomínkám.
Testování

13. 05. 2012
Testování žáků v předem určeném jednotném čase s předchozím učením se na test je zastaralé, odborníci pracují na tzv. „stealth assessment“ (tajné, kradmé, nepozorované hodnocení) s pomocí digitálních technologií a zejména her.
Očekávání u studentů z menšin

13. 05. 2012
Americká studie ukázala, že učitelé mají nižší očekávání u studentů z menšin, takže ti potom dosahují horších výsledků – v tomto ohledu autorka pokládá za důležité standardizované testy AP, které ukáží, co studenti opravdu umějí, bez ohledu na jejich rodinné zázemí, historii apod.
10 trendů v současném online vzdělávání

13. 05. 2012
Souhrn 10 trendů v současném online vzdělávání: posun k otevřeným zdrojům, zaměstnavatelé lépe přijímají vzdělávání online, rozšiřuje se nabídka hybridních kurzů, počet studentů zapsaných v online kurzech roste exponenciálně, sdílení dat a spolupráce, posun od knih (učebnic) k digitálním dokumentům, přibývá sledování podcast, technologie se zdokonalují, sociální média začínají plnit vzdělávací úlohu.
Mobilních technologiích ve vzdělávání

13. 05. 2012
Další v sérii zpráv UNESCO o mobilních technologiích ve vzdělávání uvádí, že mobilní a digitální technologie ve výuce aktivně zavádí Jižní Korea, kde vyhlásili plán digitálních učebnic v roce 2015.
Výběr ze zpráv, novinek, zajímavostí ve vzdělávání z anglicky psaných zdrojů k datu 11.5.2012

13. 05. 2012
Výběr ze zpráv, novinek, zajímavostí ve vzdělávání z anglicky psaných zdrojů k datu 4.5.2012

07. 05. 2012
Algebra

07. 05. 2012
Algebra se v amerických školách začíná vyučovat až v 8. třídě, ale studie ukazují, že žáci, kteří jsou s abstraktními koncepty seznamováni ve 4. a 5. třídě, mají potom lepší výsledky a lepší porozumění.
Přípravě učitelů matematiky

07. 05. 2012
Právě přípravě učitelů matematiky se věnuje studie Michiganské univerzity, vedoucí studie shrnuje zjištění: programy přípravy učitelů jsou různé, v zemích s dobrými výsledky učitelé studují na univerzitní úrovni, čím lépe zvládnou obsah a čím přísnější jsou kritéria výběru, tím lepší jsou výsledky výuky i na úrovni prvního stupně.
Odhadování výsledků vyhledávání

07. 05. 2012
Předběžné odhadování výsledků vyhledávání je strategie, jak lépe zacílit a strukturovat vyhledávání, užitečné je položit si předem tyto otázky: co má být výsledek tohoto vyhledávání, jak by měl výsledek vypadat (např. typ slov apod.).
Představivost

07. 05. 2012
Představivost je důležitá pro učení, zde je definována jako schopnost vytvářet mentální představy, analogie, fonologické přechody, příběhy nebo něco, co není vnímáno smysly.
Domácí vyučování

07. 05. 2012
Začínající společnosti v oboru digitálních technologií pro výuku přišly s nabídkou on-line produktů zaměřených na domácí vyučování: online lekce, přehledy knih a materiálů, možnosti ukládání portfolií, pracovní listy, řada z nich využitelná i pro netradiční výuku v menší třídě, některé z nich křesťansky zaměřené.
10 modelů organizace školy

07. 05. 2012
Společnost Public Impact představuje 10 modelů organizace školy vedoucích k větší efektivitě výuky, k tomu, aby více dětí mělo možnost být vyučováno vynikajícím pedagogem: modely berou v úvahu počet žáků, různé role učitelů, využití učebního času a moderních technologií.
On-line kurzů EDx

07. 05. 2012
Ve středu tohoto týdne ohlásila Harvardská univerzita ve spolupráci s MIT nabídku bezplatných on-line kurzů EDx, po jejichž absolování studenti získají certifikát, ale nikoli VŠ kredit.
Názory amerických VŠ studentů

07. 05. 2012
Názory amerických VŠ studentů na změny a nové možnosti v terciárním vzdělávání zjišťoval autor na 6 vysokých školách v různých částech USA.
Nástroj na testování VŠ

07. 05. 2012
OECD vyvinulo nástroj na testování VŠ studentů po 3. nebo 4. roce studia - AHELO.
Zpráv UNESCO o využití mobilních technologií

07. 05. 2012
Byla zveřejněna další v sérii zpráv UNESCO o využití mobilních technologií ve výuce, tato je zaměřená na Evropu.
Výběr ze zpráv, novinek, zajímavostí ve vzdělávání z anglicky psaných zdrojů k datu 27.4.2012

30. 04. 2012
Výuku čtenářské gramotnosti

30. 04. 2012
Američtí učitelé se na seminářích dozvídají o tom, jak pozměnit výuku čtenářské gramotnosti s využitím dosavadních čítanek – tak, aby výuka odpovídala novým společným standardům: zdůrazňuje se kladení otázek vycházejících z textu, nikoliv vztahování k vlastním pocitům, zkušenostem, prožitkům.