Nové trendy a zajímavosti ze světa vzdělávání
Vyberte klíčová slova, podle kterých chcete vyfiltrovat články
Archiv Newsletteru
Širší definice zaměstnání STEM

06. 05. 2015
Pro rostoucí počet pracovních pozic v různých oborech jsou vyžadovány technické dovednosti a znalosti, je třeba rozšířit tradiční chápání oborů označovaných jako STEM (science, technology, engineering, mathematics).
Čtyři disruptivní síly současnosti

06. 05. 2015
Rychlost a hloubka disruptivních změn v současném světě se zvětšuje exponenciálně a prognózy, které vycházejí z dosavadních zkušeností, jsou pravděpodobně mylné.
STEM výchova od malička

06. 05. 2015
Pro lepší přípravu mladých lidí pro život je třeba věnovat větší pozornost přírodovědné a technické výchově v předškolním a raném školním vzdělávání namísto postsekundárnímu výcviku v konkrétní dovednosti.
Žáci učí roboty

06. 05. 2015
Žáci si nejlépe osvojí látku tím, že ji někomu vysvětlí - například inteligentním robotům - vyučovatelným zástupcům (teachable agents).
Které aplikace podporují učení?

28. 04. 2015
Digitální aplikace podporují učení, jestliže vyžadují mentální úsilí, vyvolávají zaujetí, jsou smysluplné a sociálně interaktivní.
Nechte děti být dětmi

28. 04. 2015
V moderní školce je třeba ponechat dětem co možná nejvíc volnosti, umožnit jim zažít nebezpečné situace.
MOOC místo prvního ročníku

28. 04. 2015
Arizonská státní univerzita připravuje program kurzů MOOC, jejichž absolvování může být uznáno jako první rok vysokoškolského studia.
Víc vysokoškoláků v Asii

28. 04. 2015
V roce 2030 budou Čína a Indie zeměmi z daleko nejvyšším podílem lidí s terciárním vzděláním v celkové populaci.
iPady ve školce

22. 04. 2015
Při práci s iPady ve školce měly lepší výsledky děti, které se o iPad dělily s kamarádem, než ty, které pracovaly v modelu 1:1.
Tradiční výuka příčinou úspěchu

22. 04. 2015
Vynikající výsledky Finska v šetření PISA v roce 2000 lze přičítat tradičnímu modelu školství a jejich zhoršování pak oslabování úlohy učitele a praxi učení vedeného žáky.
Učitelé studují globální kompetence

22. 04. 2015
V kurzech globálních kompetencí se učitelé učí komunikovat v prostředí různých kultur a zapojit globální kompetence do běžné výuky.
Podpora získání funkční gramotnosti

22. 04. 2015
Lidé s nízkou úrovní gramotnosti vykazují horší zdravotní stav, méně se účastní v zájmových organizacích, mají malou důvěru ve veřejné instituce a myslí si, že nemohou nic změnit.
Proměny na trhu práce

22. 04. 2015
Většina nových pracovních míst vzniká v oblasti nerutinní práce, zejména práce nerutinní kognitivní.
Pomalé vzdělávání podporuje učení

11. 04. 2015
Koncept pomalého vzdělávání je zaměřen na proces učení, nikoliv na testy a známky.
Žáci si volí předměty

11. 04. 2015
V melbournské veřejné škole si žáci volí, kdy přijdou ráno do školy, jakým předmětům se budou věnovat a na jaké úrovni.
Vzdělávací hry nejsou gamifikace

11. 04. 2015
Gamifikace podporuje dril a nepřispívá k transformaci vzdělávání, zatímco vzdělávací hry vycházejí z řešení problému a jeho propojení s reálným světem.
Lineární růst MOOC

11. 04. 2015
Počet účastníků masově otevřených online kurzů roste lineárně, v průběhu dvou let lze sledovat řetězení kurzů.
Méně studentů na univerzity

11. 04. 2015
Kanadské univerzity by měly přijímat o 25-30% méně studentů, víc mladých lidí by mělo studovat v technických vyšších školách a polytechnikách.
Odolnost vůči životním překážkám

31. 03. 2015
Klíčový prvek pro pěstování odolnosti dětí vůči životním překážkám je nejméně jeden stabilní a pozitivní vztah s dospělým.
Spokojenost nezávisí na vzdělávání

31. 03. 2015
Vyšší dosažené vzdělání nemusí přinést větší mentální spokojenost v životě.
Tři posuny ve vzdělávání

31. 03. 2015
Ve vzdělávání je potřeba být otevřen změnám a i drobné kroky je mohou posouvat kupředu.
Sociabilita podmínkou učení

27. 03. 2015
Sociabilita jako kapacita dětí navzájem komunikovat, spolupracovat a bavit se je důležitou podmínkou procesu učení.
Kreativní myšlenkové nastavení

27. 03. 2015
Kreativní myšlenkové nastavení žáků je třeba aktivně rozvíjet zpochybňováním mýtů, poskytnutím času a prostoru a nastavením atmosféry.
Nové dovednosti

27. 03. 2015
Nové podmínky si žádají nových dovedností, jako např. sociální odvaha, dokázat zpřístupnit ne-lidské objekty lidem a operovat s navzájem si protiřečícími myšlenkami.
Ve Finsku tematická výuka

27. 03. 2015
Ve finských školách se chystá změna organizace výuky - ne podle předmětů, ale podle témat.
Rozvíjení dovedností 21. století

27. 03. 2015
K rozvíjení dovedností pro 21. století lze využít řadu technologických zdrojů a nástrojů.
Zdroje k volnému použití

18. 03. 2015
Pouze 11% učitelů v šetření OER Research Hub uvádí, že vytvořili vlastní otevřené výukové zdroje a poskytli je k volnému použití.
Programování ve všech předmětech

18. 03. 2015
V netradičních školách žáci programují ve všech předmětech, výuka probíhá prostřednictvím digitálních her, autobus s materiály a učitelem přijíždí za studenty.
6 cílů učňovského vzdělávání

18. 03. 2015
Šest cílů, kterých by měl dosáhnout každý účastník učňovského vzdělávání: odborná rutina, vynalézavost, kvalitní řemeslo, funkční gramotnosti, obchodnický přístup a širší dovednosti.
Postsekundární on-line studijní program

18. 03. 2015
Při hledání dobrého postsekundárního online studijního programu je třeba zvážit řadu otázek.
Učení sociálních a emociálních dovedností

18. 03. 2015
OECD zmapovalo učení sociálním a emocionálním dovednostem po celém světě, přináší příklady metod a postupů, dokládá význam sociální e emocionální výchovy pro vzdělávání.
Moderní učební prostředí

16. 03. 2015
Moderní učební prostředí představuje otevřené prostory, propojení dříve uzavřených tříd a práci velkých skupin žáků s několika učiteli, žáci si mohou sestavovat vlastní rozvrh.
Interactive Story Adventures

16. 03. 2015
Interactive Story Adventures vedou prvňáčky k seznámení s dětmi z jiných škol a následovně k setkání celých komunit.
Škola s využitím designového myšlení

16. 03. 2015
Škola vznikající s využitím přístupu designového myšlení vychází z potřeb uživatelů - žáků a jejich rodičů.
Vyučování na vysoké škole

16. 03. 2015
Vyučování na vysoké škole je záležitost kolaborace mezi učiteli, nestojí na jednom vynikajícím jedinci a studenti nejsou horší, než bývali.
Učitelé 2. stupně

16. 03. 2015
Učitelé 2. stupně pracují v průměru 38 hodin týdně,z toho jen polovinu vyučováním, až 13% pracovní doby jim zabere udržování disciplíny a pořádku ve třídě.
Studijní výsledky

16. 03. 2015
Patnáctiletí chlapci mají v průměru horší studijní výsledky než dívky, méně se zajímají o školu a častěji ukončí studium předčasně.
Rozvíjení podnikatelského myšlení

16. 03. 2015
Projekt zaměřený na rozvíjení podnikatelského myšlení ve školách nabízí učitelům volně přístupné zdroje pro podporu kreativity, inovačního myšlení a iniciativy.
Žák s dobrými výsledky

16. 03. 2015
Žák s dobrými studijními výsledky má obvykle vysokou úroveň exekutivní funkce, není však dokázáno, že by zlepšování exekutivní funkce nutně vedlo ke zlepšení studijních výsledků.
Kognitivní dovednosti

16. 03. 2015
Jednotlivé kognitivní dovednosti dosahují vrcholu v různých obdobích života člověka.
Úloha učitele v 21. století

16. 03. 2015
Úlohu učitele v 21. století lze přirovnat k roli navigátora v neznámém a komplexním prostředí, učitel pomáhá najít cestu.
Metody efektivního učení se

12. 01. 2015
V článku jsou popsány metody efektivního učení se a zapamatování podle profesora R: Bjorka z UCLA: střídání témat, střídání místa k učení a správné načasování opakování.
Pro výuku čtenářské gramotnosti

12. 01. 2015
Pro výuku čtenářské gramotnosti v USA podle nových společných standardů by se měl změnit postup výuky: vynechat aktivity před samotným čtením (předvídání), pokládat otázky k textu, aby studenti mohli užít text na zdůvodnění odpovědi (místo vztahování k vlastní zkušenosti, vyjadřování vlastních názorů a pocitů), nesoustředit se hlavně na strategie čtení, věnovat dostatek času na opakované čtení jednoho textu.
Jak dosáhnout maximální účinnosti

06. 01. 2015
Profesor počítačové vědy na Quebecké univerzitě v Kanadě D.
PISA rozšiřuje záběr testovaných

06. 01. 2015
Mezinárodní vzdělávací společnost Pearson získala zakázku na vývoj testů pro testování PISA, které realizuje OECD ve svých členských zemích i dalších státech od roku 2000 v intervalu tří let.
V 1800 veřejných škol

09. 12. 2014
Mobilní telefon má dnes v kapse nebo v tašce téměř každé dítě a učitelům dá velkou práci jejich používání ve škole omezit a kontrolovat.